duminică, 11 ianuarie 2015

Cum plantele absorb apa - experiment

    

     Zilele trecute cand eram la cumparaturi mi-a sarit in ochi un manunchi de salata chinezeasca la reducere si mi-am amintit de un experiment vazut pe internet si pe care vroiam sa-l testez cu Raducu. Am luat-o si abia asteptam sa experimentam, mai ales ca Radu era foarte curios de ce experiment o sa facem noi cu o varza :).

     S-a nimerit sa am acasa si niste flori albe (nu stiu cum se numesc, nu ma prea omor dupa flori) asa ca facem si cu ele experimentul.

     Materiale:
 - pahare mai mari pentru frunzele de varza si mai mici pentru flori
 - colorant alimentar
 - apa
 - varza chinezeasca (chinese cabbage) neaparat. Am incercat cu varza normala si nu a mers.
 - flori albe

     Raducu s-a ocupat cu pusul apei in pahare.

     Am pus culori diferite in pahare si cate o frunza de varza in paharele inalte si cate o floricica in paharele mici. O frunza am taiat-o pe jumatate, dar nu de tot, si am bagat-o in 2 pahare cu culori diferite. 


     Inca din prima jumatate de ora se vedea putin apa colorata prin nervurile frunzelor, iar florile aveau petalele putin colorate.


     A doua zi frunzele si florile aratau asa:







joi, 8 ianuarie 2015

Sistemul solar - ziua 3 (Mercur)

     
sursa: http://www.clker.com/

     Ziua a 3-a despre Sistemul Solar a fost dedicata planetei Mercur. Dintre activitatile pe care le-am facut in acesta zi sunt:

 1.  Am citit putin despre planeta Mercur de aici, dar si de aici, unde sunt mult mai multe informatii, unele pe intelesul celor mici, unele mai greu de asimilat la varsta de 6 ani. Am incercat sa retinem mai mult raspunsurile la intrebarile care se gasesc la sfarsitul prezentarii fiecarei planete. De retinut in principal despre planeta Mercur, la cei 6 ani ai lui Raducu ar fi:

 - planeta Mercur este cea mai apropiata de Soare, dar, nu foarte apropiata, se afla la 58 de milioane de km distanta
 - orbiteaza in jurul Soarelui in 88 de zile
 - nu poate fi locuibila deoarece este foarte cald
 - suprafata planetei este acoperita de cratere 
 - nu are luni
 - naveta spatiala Mariner 10 a fotografiat planeta de aproape pentru prima data in 1975
 - in 2011 naveta spatiala Messenger a intrat pe orbita planetei si a trimis poze noi, iar de atunci se invarte cu aceasta in jurul Soarelui.

2. Un mic exercitiu de pre-scriere din pachetul de fise despre spatiu de aici.


3. Tot in acest pachet sunt si niste fise dedicate scrierii corecte a planetelor (planet spelling), dar in limba engleza. Eu am dorit sa fie in romana asa ca le-am facut eu si pot fi descarcate de aici. Literele le-am lipit pe un carton gros si le-am imbracat in scotch pentru a fi usor de manevrat (ca niste jetoane). Foile pot fi si laminate pentru durabilitate.




4. Am dat inca un strat de vopsea peste Soarele care l-am inceput in ziua a 2-a si arata cam asa:


5. Dupa ce s-a uscat al 2-lea strat am mai dat cu putin rosu si portocaliu pentru a arata cat mai "fierbinte", iar la final Soarele nostru arata cam asa:


6. Si pentru ca este ziua dedicata planetei Mercur am facut-o si pe aceasta din ziar mototolit si pictat cu gri. Am vrut initial sa respect scala planetelor, dar nu am avut cum. La cei 56 cm diametru ai Soarelui planeta Mercur ar fi trebuit sa aiba, conform calculelor de aici, 0,2 cm si nu aveam cum sa o fac asa mica :). Asa ca le voi face din ochi incercand sa respect cat de cat proportiile.


7.  Am mai citit 10 informatii din carticica Planete si stele - Pixi stie-tot

luni, 5 ianuarie 2015

Sistemul solar - ziua 2 (Soarele)

     Daca in prima zi am discutat cu Raducu despre Sistemul Solar in general: planete, asteroizi, comete si praf cosmic, azi am discutat numai despre Soare.

     1. Am inceput cu o scurta lectura despre Soare de aici, un pic modificat din mers pentru a fi pe intelesul copilului. Ideile principale pe care le-am retinut impreuna azi despre Soare sunt:

 - este o stea
 - este fierbinte
 - este cel mai mare obiect din Sistemul Solar
 - toate planetele, asteroizii, cometele si praful se invart in jurul lui
 - are 4,6 miliarde de ani (foooarte mult i-am explicat lui Radu)
 - in mijloc poate atinge 15 milioane grade Celsius (i-am comparat cu 40 de grade vara cand este foarte cald. El a aincercat sa numere pana la 15 milioane :)), dar s-a lasat pagubas pe la 105. Sper ca a prins ideea)
 - este in stare de plasma si gazoasa
 - viata pe Pamant este posibila datorita Soarelui

2. Si un mic exercitiu de decupat planete. Fisa am descarcat-o de aici.


3. Pentru a-i exemplifica lui Radu cum ca Soarele este cel mai mare obiect din Sistemul Solar i-am aratat aceasta imagine. Asa a vazut ce mici sunt planetele comparativ cu Soarele. A fost tare impresionat.

4. Si un mic exercitiu de exersare a scrierii. Face parte din pachetul de fise despre Sistemul Solar pe care l-am printat de aici. Fisa am laminat-o pentru o reutilizare ulterioara.


5. Apoi a colorat un Soare printat de aici.


6. In revista Pipo despre care am vorbit si aici este o pagina care-i invata pe copii sa deseneze Soarele in 6 moduri. Asta a facut si Raducu.


7. A urmat putina distractie cu tempera. Am gasit aceasta idee aici

Am taiat doua cercuri folosind o farfurie. De ce doua? Ei....aici a participat si mandra mica :). Am turnat pe ele tempera rosie si galbena, le-am introdus in folii de plastic si le-am dat sa se joace. Radu a intins tempera pe tot cercul, Ana s-a plictisit repede. Am taiat folia si am scos sorii :), apoi i-am lasat la uscat. Pe un carton negru am lipit Soarele si Radu i-a pictat si raze. A iesit foarte frumos, iar activitatea a fost foarte placuta.

Sfat: trebuie pusa mai multa tempera pentru a se intinde usor. Eu am ramas in pana de galben si s-a chinuit ceva s-o intinda.







8. A urmat partea cea mai migaloasa care va fi definitivata maine: am incercat sa facem un Soare folosind tehnica papier mache (varianta noastra). Am folosit un balon pe care l-am acoperit cu bucati de ziar "unse" cu pensula inmuiata intr-un amestec de aracet si apa. Vreo doua straturi am pus si l-am lasat la uscat. Dupa uscare urmeaza sa-l pictam.




9. Seara am mai citit din carticica Planete si stele - Pixi stie-tot

duminică, 4 ianuarie 2015

Sistemul solar - ziua 1

     

     Sarbatorile au trecut, iar noi incepem alte activitati ca parca ne-am plictisit de decoratiuni. O sa mai revenim cu niste activitati destinate anotimpului iarna, dar asta dupa ce terminam cu tema sistemul solar careia i-am alocat, initial, 12 zile, dar parca si vad ca ne vom intinde mai mult pentru ca este deosebit de stufoasa. M-am apucat de prin luna octombrie sa strang informatii si am suficient material de studiu, dar tot mai apar si altele :).

    Pentru aceasta lectie am achizitionat enciclopedia Spatiul de la editura Rao, o carte cu abtibilduri, Aventuri in spatiul cosmic, editura Corint Junior si din seria Pixi stie-tot - Planete si stele, editura Galaxia Copiilor. Cartile le voi prezenta separat.


     Pentru prima zi ne-am tinut de plan in sensul ca tot ce mi-am propus sa fac cu Raducu am reusit. E adevarat ca am avut o zi intreaga la dispozitie si a fost doar incalzirea :)). De maine incepe scoala si cred ca voi imparti in 2 zile ce mi-am propus pentru o zi pentru ca Raducu va fi prea obosit.


     Ce am facut in prima zi destinata sistemului solar? Ei bine, ziua a fost dedicata generalitatilor sistemului solar, urmand sa o zi sau doua fiecarei planete in parte. Am avut aceste activitati:

     1. Am inceput sa citim despre planete si astronauti dintr-o revista Pipo mai veche. Este numarul 5 din 2013 si are cateva pagini destinate sistemului solar. Pentru inceput am denumit planetele si le-am numerotat in ordinea distantei fata de Soare, a numerotat nave spatiale, a colorat o racheta si doua nave spatiale, a cautat diferente. De asemenea, am citit cateva lucruri interesante despre astronauti si chiar a desenat unul urmarind etapele de lucru.




     2. Am ascultat The Solar System Song si The Planets Song:



     3.  I-am citit cateva randuri despre Sistemul Solar gasite aici. Am printat de aici toata prezentarea si ii voi citi despre fiecare planeta in parte.

     4. I-am pregatit in perioada strangerii materialelor un joculet: Solar System matching Task. Pentru a-l face am descarcat de aici materialul (gratis), l-am printat si decupat. Pentru a-l putea descarca trebuie sa va faceti cont pe site. Au foarte multe resurse gratis. Pe un carton mai lung (o cutie de tort) am asamblat totul: am pictat fondul cu albastru (poate fi si negru), am desenat orbitele si am lipit planetele in alb-negru. Intr-un plic am pus planetele colorate, iar treaba lui Radu a fost sa le potriveasca.




     Jocul asta i-a placut cel mai mult in prima zi. Cred si eu :)).

     5. Un alt material pe care l-am facut mai demult consta in carti de joc despre Sistemul Solar. Am printat de aici cartile de joc pe care le-am lipit pe cartoane prin indoire conform indicatiilor. Regulile jocului sunt precizate acolo, dar fiind faptul ca Raducu nu stie inca sa citeasca in engleza am facut propriile noastre reguli. Am impartit cartoanele in 2 si citeam pe rand pentru amandoi informatiile despre fiecare planeta in parte. Dupa ce am terminat de citit am verificat cat de atenti am fost. Amandoi :)...daa... si eu invat o gramada de chestii noi odata cu el. Am repetat de cateva ori intrebarile si urmeaza sa ne jucam cu ele si in zilele urmatoare.


     6. Am incheiat cu o fisa foarte, dar foarte usoara in care Raducu a trebuit sa incercuiasca ce era diferit pe fiecare rand. Fisa face parte dintr-un pachet de fise pe care l-am descarcat si printat de aici si din care voi mai folosi in zilele urmatoare. Fisa am laminat-o pentru a putea fi refolosita.


     7. Seara la culcare am luat carticica Planete si stele - Pixi stie-tot si Raducu a exersat cititul.
     A fost o zi placuta in care am invatat amandoi o multime de lucruri noi.

sâmbătă, 3 ianuarie 2015

2014 - primul an de blog

 

     Anul 2014 a fost primul an de viata al bloguletului meu, aproape 500 de persoane i-au dat o sansa printr-un like si, sper eu, nu regreta ca au facut-o. Poate in noul an mai multi parinti vor calca pragul virtual al acestui blog pentru a descoperi impreuna tainele jocului si educatiei copiilor nostri.

     Am invatat o multime de lucruri, am citit foarte multe bloguri de pe la noi, dar si de pe afara, am invatat, m-am inspirat, am preluat idei. O parte le-am pus in practica, o mare parte sunt pe lista de asteptare (timpul asta bata-l vina).

     Am citit carti si articole despre early learning si metoda Montessori, mi-am invatat copilul sa craftuiasca cu placere, ne-am jucat, am pictat, am decupat, iar pitica am inceput sa o initiez usor usor in tainele Montessori. Practicam partial Montessori, nu pentru ca nu am vrea, dar locatia, bugetul si multe alte considerente nu ne permit sa o facem 100%. Este bine si asa zic eu.
     
     Ce urmeaza? Este un an greu pentru mine. Din luna mai ma intorc la serviciu si-mi este teama ca nu voi reusi sa fac tot ce mi-am propus cu ai mei copii. Totusi, pana atunci mai am de citit o multime de carti, in special pe metoda Montessori si parenting. Sunt atat de multe lucruri pe care nu le stiu, ma simt ca o furnica la poalele unui munte de cunostinte (am citit undeva chestia asta si mi-a ramas intiparita) si simt ca timpul nu ma ajuta.

     Sper sa ma pot organiza foarte bine astfel incat sa pot continua munca pe care am inceput-o acum un an. Imi pare rau ca m-am trezit prea tarziu si nu a beneficiat si baiatul cel mare de toate avantajele pe care le au early learning-ul sau metoda Montessori, dar imi doresc macar la cea mica sa schimb ceva.
     
     Oricum, in ultimii doi ani de cand practic cu Radu un homeschooling partial, s-au vazut rezultatele. Si-a dezvoltat motricitatea fina foarte bine, creativitatea incepe sa ia avant, a inceput sa fie preocupat si de multe alte lucruri in afara de masinute. La capitolul "cumintenie" mai avem de lucrat :), dar o mare parte a razvratirii se datoreaza venirii pe lume a surioarei sale si implicit scaderii atentiei catre el. Incet, incet se rezolva si problema asta si nu o mai vede ca pe inamicul number one :).

     Cu pitica am facut foarte multe activitati, unele o incanta, altele nu. Marea ei pasiune sunt cartile. De ceva timp nu mai are rabdare deloc sa-i citesc, dar rasfoieste cu placere paginile si "ma intreaba" folosind degetelele :). In schimb, daca-i citesc fratiorului mai mare isi face de lucru pe langa noi, se joaca in liniste, aparent fara a ne acorda atentie. Astept sa mai creasca putin si sa-i revina rabdarea de a asculta povesti.

     In concluzie am avut un an reusit, se putea si mai bine, dar asta este.

   Pentru 2015, pe partea aceasta de educatie si blogging, imi doresc putere de lucru, rabdare, organizare eficienta si timp mai mult daca s-ar putea.

     La multi ani!

     

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...