Sursa: http://www.littleacornstomightyoaks.co.uk/Articles/Treasure_basket |
Am citit recent despre Heuristic Play (Sensorial Play), respectiv joaca copiilor prin explorare şi descoperire. Bebeluşii îşi folosesc mânuţele şi guriţele pentru a explora lumea. Ei sunt concentraţi să afle mai multe despre obiecte prin intermediul simţurilor.
Astfel, joaca senzorială este folosită pentru a descrie joaca bebeluşilor şi a copiilor mici, care încurajează explorarea şi descoperirea diverselor "obiecte". Aceste "obiecte" sunt din viaţa de zi cu zi. Bebeluşii şi copiii mici sunt dependenţi de simţurile lor pentru a înţelege oamenii, locurile şi lucrurile din mediul lor de viaţă. Prin pipăire, văz, gustat şi luat în mânuţe, bebeluşii ncep să colecteze informaţii care ulterior le vor servi la identificarea şi numirea obiectelor.
"Heuristic play" este un termen pe care Elinor Goldschmied l-a folosit la începutul anilor '80 ca o modalitate de a descrie activitatea copiilor jucându-se cu diverse obiecte.
Pentru bebeluşi şi copiii mici joaca senzorială este diferită. Aici mă voi referi strict la joaca senzorială pentru bebeluşi care se învârte în jurul unur "treasure baskets" (coşuri cu comori).
Aceste activităţi sunt potrivite pentru bebeluşii care pot sta singuri în funduleţ şi până la vărsta de 16-18 luni. În această fază, prima întrebare a unui bebeluş, dacă poate vorbi, va fi "Cum arată obiectul?".
Ce este de fapt un coş cu comori? Este un coş preferabil de nuiele, rotund şi nu foarte înalt, plin cu obiecte din viaţa de zi cu zi, din orice material, cât mai puţin plastic, din natură sau din casă. Pot fi utilizate o grămadă de obiecte naturale sau făcute de mâna omului, cu diverse texturi, forme şi materiale, non-toxice şi, mai ales, fără piese mici!!!!. Totul ţine de imaginaţia noastră.
Prin pipăirea şi explorarea acestor obiecte un bebeluş dezvoltă contactul cu lumea de afară. Prin utilizarea unui coş cu comori la această vârstă îi asigurăm o bogată stimulare mentală, care nu numai că activează creşterea creierului, dar asigură şi bogate experienţe pentru bebeluş.
Rolul adultului în utilizarea acestor coşuri este de a sta lângă bebeluş asigurându-i susţinere şi atenţie, dar fără a interveni în procesul de joacă al copilului. Bebeluşul are nevoie să-şi aleagă singur ce obiecte să ridice şi cum să le exploreze, fără intervenţia adultului. Numai în acest mod bebeluşul va avea o mai bogată experienţă stimulativă, dezvoltă încredere şi concentrare când poate explora în ritmul lui, fără a i se arăta un anumit lucru sau cum să-l utilizeze, de către adult.
Un alt factor important în eficacitatea coşului cu comori, ca şi unealtă de învăţare, este: când, unde, cât de des şi ce durată ar trebui să aibă o "şedinţă" de joacă. Coşul nu trebuie lăsat la îndemâna bebeluşului 24/7 pentru că se va plictisi şi va deveni neinteresant pentru el. Este foarte important să ne apucăm de o "şedinţă" de joacă senzorială atunci când bebeluşul este hrănit, odihnit şi calm. Nu trebuie să aibă în jur factori perturbatori (ex. TV). Joaca ar trebui să dureze între 30-60 de minute pentru ca bebeluşul să aibă timp să exploreze cât mai multe obiecte.
Un coş cu comori, în general, ar trebui să aibă în jur de 60-80 de obiecte diferite, dar nu este de sine stătător. În timp putem adăuga sau scoate obiecte, când mergem într-un loc nou putem adăuga noi obiecte (scoici de pe malul mării, conuri de brad din pădure, etc). Astfel, coşul va fi o inepuizabilă şi unică colecţie de obiecte. Coşul pentru o zi de joacă trebui să aibă 20-30 de obiecte, din materiale şi cu texturi diferite.
Putem începe să punem mai întâi baza de 20-30 de obiecte şi în zilele următoare să căutăm să mărim colecţia pentru diversificarea coşului.
Dintre lucrurile care pot fi puse în aceste coşuri sunt:
- obiecte din natură: conuri de brad, pene, pietricele, bucăţi de burete, o lămâie sau o portocală, burete natural, etc
- obiecte de plastic (nu-l putem ignora de tot) şi metal : linguriţe, o legătură cu chei, farfurioare de metal, căni de metal, lanţuri de diferite mărimi, storcător de lămâi, inele de la draperii, linguriţe de măsurat, strecurătoare de ceai, etc.
- obiecte din lemn: linguri de lemn, cutiuţe mici de lemn, inele de la draperii, spatule, linguriţă de miere, brăţară, inele de la draperii, minge de lemn, etc
- obiecte din piele, textile, cauciuc sau lână: gentuţă de piele, punguţe cu ierburi, paanglici colorate, bucăţi de pânză, jucării de baie, etc.
- obiecte de hârtie sau carton: cofrag de ouă, agendă, tuburi de la hârtie igienică sau prosoape de bucătărie (sau unele mai tari dacă este posibil), hârtie de copt, etc.
- perii şi pensule: de dinţi, de unghii, pentru părul bebeluşilor, pentru machiaj, pentru pictat, pămătuf, etc.
- alte obiecte: sticluţe cu coloranţi alimentari sau esenţe, bigudiuri, CD-uri, oglinjoară, etc.
Copilul trebuie supravegheat în timpul acestor activităţi.
Toate obiectele trebuie să fie în perfectă stare, întregi şi curate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu